Volgens Eurostat, het officiële bureau voor de statistiek van de Europese Unie, winkelde 74 % van de internetgebruikers in de EU in 2021 online. Iets wat de gemiddelde Nederlander ook graag doet. De grootste webshops van Nederland draaien daarbij zelfs meer omzet dan veel fysieke winkels. 

De retail reuzen zijn geen kleine webwinkeltjes meer

Het online shoppen is de afgelopen jaren dan ook gigantisch toegenomen. Zelfs zoveel dat de grootste Nederlandse webwinkels meer dan een miljard euro omzetten. Dit zijn dus geen kleine webwinkeltjes meer waar jij uit een beperkt assortiment kunt kiezen. Het zijn retail reuzen waar duizenden medewerkers  werkzaam zijn.

De Twinkle100 top 5

Volgens Twinkle, een e-commerce vakmagazine, zijn de vijf grootste online retailers in Nederland (naar omzet) in 2022:

  1. Bol.com            4,100 miljard euro
  2. Albert Heijn     1,600 miljard euro
  3. Coolblue          1,570 miljard euro
  4. Amazon           1,000 miljard euro
  5. Zalando            0,915 miljard euro

Er mag bij deze cijfers overigens wel even een kleine kanttekening geplaatst worden. Dat is immers het feit dat zowel bol.com als Amazon voor meer dan 50% van haar omzet van partners afhankelijk zijn. Deze online marketplaces tellen bij hun omzet dus direct een commissiepercentage van bijna 15% op. Wat in principe omzet is die door hun partners werd gegenereerd. Maar ook al zou je hier rekening mee houden, dan gaat het toch nog om mega omzetten!

Volgens de Twinkel100 is bol.com voor het tiende jaar op rij de absolute nummer 1 als grootste webshop in ons land. Coolblue groeide ten opzichte van 2021 met 11%. Maar werd desondanks toch nog door Albert Heijn ingehaald. Want dit supermarkt onderdeel van Ahold Delhaize groeide ten opzichte van vorig jaar qua omzet met maar liefst 30%. Amazon is dit jaar naar de vierde plaats in de lijst gestegen. Dit terwijl de online modegigant Zalando naar de vijfde plaats terug zakte.

Wat zal de webshop toekomst brengen?

De grote vraag is echter hoe de toekomst eruit zal zien. Vooral de grotere webshops hadden eerder bijzonder rooskleurige verwachtingen. Maar waar de omzet in de detailhandel in het tweede kwartaal van 2022 steeg, daalde de verkoop van webwinkels in dezelfde periode. Volgens cijfers van het CBS lag de totale omzet van webwinkels in dit kwartaal 10 procent lager dan in dezelfde periode in 2021.

Het winkelgedrag verandert

Daarnaast zijn er nog drie belangrijke trends in het winkelgedrag van consumenten: social shopping, webrooming en showrooming. Deze concepten zijn het resultaat van het alsmaar veranderende winkelgedrag van de consument. Nu velen van ons met een smartphone in de hand gaan winkelen. Controleren ook steeds meer klanten de gewenste producten ter plaatse en gebruiken ze online beoordelingen om hun gedachten hierover verder te bepalen.

Social shopping

Volgens een internationaal consumentenonderzoek van Klarna zorgt social media niet alleen voor meer rechtstreekse aankopen. maar ook voor veel shopping inspiratie. Het meldt ook dat 3 op de 10 Nederlandse shoppers online een product kochten, nadat ze het eerder die maand op social media voorbij zagen komen.

Webrooming en showrooming

Showrooming en webrooming zijn ook in opkomst. Showrooming is een trend in winkelgedrag waarbij consumenten fysieke winkels bezoeken om de producten aan te raken en te voelen, maar er daarna voor kiezen om ze online te kopen. Webrooming is het tegenovergestelde daarvan. Een consument zoekt eerst online een product en gaat dit vervolgens in de winkel kopen. 

Bovendien hebben consumenten specifieke voorkeuren voor wat voor soort producten ze liever online kopen en welke in een fysieke winkel. Er is in de afgelopen twee jaar veel veranderd in de (online) retailwereld. 

Marktplaatsen en een omnichannel aanpak

Een andere interessante tendens voor de nabije toekomst is het ontstaan van een omnichannel aanpak. Waarbij in de webshop wordt betaald en een aankoop fysiek opgehaald kan worden. Daarnaast verwacht men ook dat de marktplaatsen, zoals Amazon, Bol.com en Zalando zijn, door zullen blijven groeien.

 

Met dit alles in gedachten zullen we met een grote interesse afwachten welke webshops in 2023 de grootste zullen zijn. En wat de shopping trends nog meer teweeg zullen brengen. 

 

Categorieën: Tips