De meeste Nederlandse vrouwen hebben wel eens online kleding gekocht. Het kopen van kleding en schoeisel is zonder meer één van de populairste artikelen als het om internetwinkelen gaat. Dit online shoppen was voordat COVID-19 toesloeg, al een groot succes. Maar deze pandemie pushte nog veel meer Nederlandse klanten naar online kopen. Al deze nieuwe shoppers zijn ook steeds meer en vaker online hun aankopen aan het doen. 

Onze lijst van de vier meest bezochte fashion webshops bestaat uit winkels die specifiek gericht zijn op kleding. Hieronder vind je een overzicht van de vier meest bezochte online kledingzaken.

1. Zalando

Vanuit haar roots in Berlijn is Zalando sinds 2008 tot één van de grootste namen in e-commerce fashion in Europa uitgegroeid. Zalando ging in 2010 voor het eerst online in Nederland. Dit met groot succes. Op  het gebied van mode is het de grootste webshop van ons land. Volgens het bedrijf zelf is dit grotendeels te danken aan een innovatieve benadering van onconventionele technische oplossingen. Zalando verving bijvoorbeeld in 2010 het open source winkelplatform Magento door een zelfontworpen oplossing.

De daaropvolgende jaren is het bedrijf overgegaan van een geleidelijke vervanging van de kant-en-klare systemen door interne oplossingen. Dit op het gebied van inkoop tot content creatie, orderverwerking en de logistiek. Zalando heeft nu ongeveer 700 IT experts in dienst, van wie 90 procent aan zelfontworpen systemen op het gebied van ontwikkeling, productbeheer en kwaliteitsborging werkt. Geen verrassing dat Zalando ook te vinden is bij de 5 grootste webshops van Nederland

Ondanks dat schoenen de belangrijkste verkoopartikelen zijn, werd dit later ook met kleding en allerlei mode accessoires gecombineerd. Een relevante, gepersonaliseerde en inspirerende winkelervaring zal er bovendien voor zorgen dat deze huidige focus van Zalando het ook voor de toekomst een succesverhaal wordt. Zo heeft de Zalando app nu haar eigen geïntegreerde beeldherkenning functie die op basis van een foto vergelijkbare producten toont.

2. About You

Het uit Hamburg afkomstige Duitse bedrijf About You behoort al een lange tijd tot de top van de grootste fashion webshops van Nederland. Dit in 2014 opgerichte bedrijf is een dochteronderneming van de bekende Otto Group. Het is in 24 verschillende Europese landen actief, maar haar succes wordt voor een groot gedeelte door haar Nederlandse tak bepaald.

Wat About You anders dan andere bedrijven maakt, is dat het online niet alleen op een integratie van influencers en door gebruikers gegenereerde content steunt, maar ook op gepersonaliseerde en inspirerende content. Het biedt bovendien een zeer gepersonaliseerde mode-ervaring in haar About You app. Waarin het via een uniek online beslissingsproces het shoppen van mode vergemakkelijkt door enkel relevante content te tonen. Wat op zich een verademing is, als je weet dat het About You assortiment uit meer dan 100.000 producten van meer dan 800 merken bestaat. 

About You is een ultra modern fashion bedrijf dat bij de ontwikkeling van mode producten buiten de gebaande paden probeert te denken. Het laat zich daarbij door muziekstreaming of social netwerken inspireren. Het belangrijkste doel van About You is om een integraal onderdeel van het dagelijks leven van de online mode gemeenschap te worden. Een community die voor tweederde uit mobiele gebruikers bestaat.

3. H&M

Het Zweedse modehuis H&M is vooral bekend van de vele kledingwinkels die je niet alleen in heel Nederland vindt, maar ook elders overal ter wereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat H&M ook een grote online aanwezigheid heeft. H&M, een afkorting voor Hennes & Mauritz, is een leider in de ‘fast fashion’ omgeving en concurreert vooral met Zara en Forever 21. Deze fast fashion is van grote verkoopvolumes van trendy en goedkope kleding afhankelijk. Het richt zich daarmee vooral op jonge en modebewuste klanten.

Ondanks dat je verwacht dat het enkel haar eigen H&M producten in haar webshop verkoopt. Heeft het zeer onlangs bij wijze van proef haar e-commerce sites in Duitsland en Zweden voor merken van derden opengesteld. Waaronder Cos, Monki, Weekday, Fila, Crocs, Lee, Kangol, Buffalo, &Other Stories en Eastpak.

Deze zet is op zich niet zo verwonderlijk. Want deze aanpak wordt steeds belangrijker in de e-commerce wereld. Dit omdat ze goed op de vraag van de consument aansluiten. Zij willen bij het online shoppen graag een zeer groot aanbod en een goede service met een soepel retourbeleid. Maar natuurlijk vooral uiterst concurrerende prijzen. Dat laatste was zonder meer al één van de redenen waarom H&M een favoriet van het publiek is geworden!

4. Zara

Het is niet verwonderlijk dat Zara, dat als een bescheiden winkel in het noorden van Spanje begon, tot ‘s werelds grootste fast fashion retailer is uitgegroeid. Zara, het belangrijkste merk van de modegigant Inditex, is misschien wel ‘s werelds meest succesvolle moderetail merk. Er zijn veel factoren die aan het succes van Zara hebben bijgedragen. Maar één van de belangrijkste sterke punten, is het vermogen om klanten op de eerste plaats te zetten. Zara is dan ook geobsedeerd door haar klanten en dit is wat het bedrijf en de merkcultuur vanaf het begin aan af al heeft bepaald.

Het Zara imperium is in feite op twee basisregels gebaseerd: ‘klanten geven wat ze willen’ en ‘het sneller bij hen krijgen dan wie dan ook.’ Dat laatste wordt wel heel gemakkelijk via een online kledingwinkel mogelijk gemaakt. Om deze reden weten steeds meer modieuze Nederlanders de webshop van Zara te vinden. 

 

Volgens een analyse van Cross-Border Commerce Europe zal de complete Europese online modemarkt tot 2025 met maar liefst 50 procent zal groeien. Hier zullen de vier genoemde modewinkels hun aandeel aan leveren. 

Categorieën: Tips